Σκηνοθεσία: Christopher Nolan
Σενάριο: Christopher Nolan
Ηθοποιοί: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt,
Marion Cotillard, Ellen Page, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine
Πρεμιέρα (US): 24/08/10
Πρεμιέρα (GR): 24/08/10
Είδος ταινίας: Drama | Mystery
Χώρα παραγωγής: USA | UK
ΑΝΤΩΝΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΑΤΟΣ
Σαφέστατα ο Ντομ Κομπ είναι ο νέος Τζέημς Μποντ του
21ου αιώνα! Μόνο που δεν απευθύνεται σε κρετίνους, όπως ο παλιός Τζέημς Μποντ
του 20ου αιώνα, αλλά σε ψαγμένους κινηματογραφόφιλους. Ο Κομπ δεν είναι
πρακτορίσκος χαφιές όπως ο Τζέημς Μποντ, αλλά δουλεύει για πάρτι του, στη
βιομηχανική κατασκοπεία. Δεν είναι ψεύτικα υπεράνθρωπος, όπως ο παλιός Τζέημς
Μποντ, αλλά υπεράνθρωπος στα όνειρα των άλλων ανθρώπων, που καταφέρνει να
εισχωρήσει. Ποιός ηλίθιος είπε ότι ο αμερικάνικος κινηματογράφος δεν φτιάχνει
διαμάντια; Μοναδικό ίσως αρνητικό σημείο, ο εγκαφαλικός χαρακτήρας της ταινίας, οι πολλοί
όροι, που θα πρέπει κανείς να δει το DVD, όπου μπορεί να πηγαίνει πίσω, για να τους θυμάται όλους. Αλλά τα πάντα
αντισταθμίζονται από την δράση, και τα υπέροχα πλάνα!
Υπόθεση: Ο Κρίστοφερ Νόλαν, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της
μεγάλης επιτυχίας «Ο Σκοτεινός Ιππότης», καταπιάνεται με ένα από τα πλέον
φιλόδοξα κινηματογραφικά projects της ερχόμενης κινηματογραφικής σαιζόν, την
ταινία «Inception». Σε σενάριο και σκηνοθεσία του ιδίου, το «Inception»
αποτελεί μια σύγχρονη περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, μέσα στην
αρχιτεκτονική του ίδιου του μυαλού. Η νέα ταινία του Νόλαν είναι επιστημονικής
φαντασίας τοποθετημένη μέσα στην αρχιτεκτονική του μυαλού.
O Domm Cobb είναι ένας διεθνούς φήμης πράκτορας, για λογαριασμό του όμως, ο οποίος έχει την ικανότητα μέσω της τεχνολογίας
να εισχωρεί στα όνειρα των θυμάτων του καθώς αυτά κοιμούνται και να αποσπά
σημαντικές πληροφορίες για λογαριασμό διαφόρων εταιρικών συμφερόντων. Παράλληλα
όμως το ποινικό παρελθόν
του τον έχει καταστήσει φυγά, εμποδίζοντας τον να γυρίσει πίσω στις ΗΠΑ και στα
δύο παιδιά του. Όταν μια πρόταση για δουλειά θα του εξασφαλίσει ως ανταμοιβή
αμνηστία, ο Cobb δεν χάνει χρόνο και με την ομάδα του αρπάζει αμέσως την
ευκαιρία για οριστική εξιλέωση. Όμως η αποστολή μοιάζει ακατόρθωτη, αφού θα
πρέπει να επιχειρήσει το τέλειο έγκλημα, όχι να αποσπάσει πληροφορίες ως
συνήθως, αλλά αυτή τη φορά να εμφυτεύσει μια ιδέα στο μυαλό του στόχου του.
Παράλληλα μια μυστηριώδης σκιά, ένας εχθρός που μόνο ο Cobb μπορεί να προβλέψει
κινείται απειλητικά προς την ομάδα βάζοντας σε κίνδυνο τα πάντα.
Ο Christopher
Nolan έχει ήδη ανεβάσει τον πήχη υπερβολικά ψηλά με όσα κατάφερε την περασμένη
δεκαετία. Σε αυτή
τη 'νέα τάξη πραγμάτων', ο Nolan έχει ίσως άθελα του πάρει το χρίσμα του
'εκλεκτού', εκείνου που μέχρι τώρα 'δεν έκανε ακόμα κακή ταινία' και εκείνου
που θα ικανοποιήσει το ίδιο κριτικούς, κοινό και ταμεία.
Το «Inception» αποτελεί την πιο φιλόδοξη δουλειά του Nolan μέχρι
σήμερα. Όλες οι αγαπημένες του κινηματογραφικές τεχνικές είναι παρούσες εδώ,
από τα εντυπωσιακά πανοραμικά πλάνα έως την κατακερματισμένη αφήγησή, το
ξέφρενο μοντάζ, τα χρονικά πισωγυρίσματα και την συνεχόμενη μεταστροφή
νοηματικών και θεματικών αξόνων. Η μόνη διαφορά όμως εδώ σε σχέση με τα
προηγούμενα του έργα εντοπίζεται στο ήδη αγαπημένο του θέμα, την διφορούμενη
αντίληψη της πραγματικότητας. Εδώ ακόμα και η ψευδαίσθηση ζωντανεύει, καθώς το
όνειρο και το παράδοξο καταγράφονται ίσως για πρώτη φορά με τέτοια απτή και
'αληθινή' υπόσταση.
Μέσα στα δαιδαλώδη μονοπάτια του ανθρώπινου νου όπου χώρος και χρόνος αποκτούν
εντελώς διαφορετικές διαστάσεις, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Nolan θα
ξετυλίξει μια γεμάτη συμβολισμούς ιστορία, η οποία θα δοκιμάσει τα όρια αυτού
που αντιλαμβανόμαστε ως πραγματικότητα και την ίδια την 'ιδέα' σαν έννοια. Με
την μορφή ενός καλοστημένου heist movie καταδίωξης, το «Inception» αποτελεί ένα εφιαλτικό παζλ στο οποίο ο καθένας
μπορεί να καταλάβει τι δείχνει η εικόνα, αλλά δύσκολα θα ενώσει τα κομμάτια για
να την δει όπως πραγματικά είναι. Εξαιρετικό σαν σύλληψη, δυστυχώς όμως
περαιτέρω σχολιασμός του περιεχομένου της ταινίας θα πρέπει να σταματήσει εδώ,
καθώς η ίδια απαιτεί να γνωρίζει ο θεατής όσο το δυνατόν λιγότερα για την πλοκή
της.
Εκεί που παρατηρείται το μοναδικό ίσως 'μειονέκτημα' του έργου, είναι όταν ο
φιλοσοφικός-υπαρξιακός χαρακτήρας του μπλέκει επικίνδυνα με το mainstream, με
το αποτέλεσμα να φέρνει τελικά σε υπαρξιακό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας
εκφρασμένο σε blockbuster όρους. Κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητα κακό -εφόσον
θυμηθούμε ότι blockbuster όροι κατά Nolan αντιστοιχούν σε... «Dark
Knight» και όχι «Τransformers»- απλώς ανά στιγμές δημιουργούνται μερικά 'νεκρά'
διαστήματα λόγω της μίξης αυτών των δύο αυτών ετερόκλητων ειδών -μετουσιωμένα
σε κάποιες υπερβολικές και κουραστικές σκηνές δράσης-, κοστίζοντας πόντους στη
φιλοσοφική-δραματική βαρύτητα του έργου.
Ο Leonardo Dicaprio είναι εξαιρετικός, ενώ το υπόλοιπο cast δίνει υπέροχες ερμηνείες δεδομένου της σημαντικότητας του ρόλου
τους, με την εντυπωσιακή Marion Cotillard και τον Ken Watanabe να ξεχωρίζουν
χαρακτηριστικά.
Ο Nolan ίσως θα
'σώσει το σινεμά' καθώς δεν του
λείπει τίποτε, ώστε να
ξεπεράσει εαυτόν στη
δημιουργία. Η θέασή του «Inception» όμως δεν είναι εύκολη, καθώς απαιτεί την πλήρη προσοχή του θεατή για να το
κατανοήσει απόλυτα. Καταφέρνει όμως να πείσει για ακόμα μια φορά ότι υπάρχει
ελπίδα και χώρος για πρωτοτυπία και δημιουργικότητα στη 3D αποστειρωμένη εποχή
των remakes, των γιγαντιαίων 'μπλέ στρουμφ' και των 'τηλεγραφικών' σεναρίων.
Εκτελεσμένο με μαθηματική ακρίβεια, το «Inception» είναι πάνω απ' όλα ο προσωπικός θρίαμβος του
Nolan, μια πολύπλοκη περιπέτεια-θρίλερ επιστημονικής φαντασίας που τιμά το
είδος και ανταποκρίνεται επί το πλείστον θετικότατα στη πελώρια διαφήμηση που την
συνόδευσε εξαρχής.