της Τομρίς Γκιριτλίογλου Υπόθεση: 1955, στην όμορφη περιοχή Πέρα της Κωνσταντινούπολης. Ο Μπεχτσέτ είναι ο γαμπρός του εύπορου ακροδεξιού Τούρκου Καμίλ Εφέντι, ο οποίος έχει μεγάλη δύναμη και επιρροή στις Αρχές του κράτους. Ο Μπεχτσέτ είναι φοιτητής ιδεαλιστής και εθνικιστής και ενώ είναι αρραβωνιασμένος με την κόρη του Καμίλ, την Νεμίκα, ερωτεύεται το κορίτσι που βλέπει στο απέναντι παράθυρο του σπιτιού του. Είναι μια Ελληνίδα πόρνη, η Έλενα. Καθώς ο έρωτας των δύο νέων μεγαλώνει, ξεσπούν τα βίαια γεγονότα του Σεπτέμβρη του 1955, οπότε Τούρκοι εθνικιστές έκαναν επιθέσεις και καταστροφές σε ελληνικά σπίτια και καταστήματα. Η αγάπη τους παλεύει να υπερασπιστεί τον εαυτό της, καθώς τα συμβάντα τους τοποθετούν σε αντίπαλες πλευρές...
Πρωταγωνιστούν: Murat Yildirim ... Behcet , Okan Yalabik ... Suat , Beren Saat ... Elena , Belcim Erdogan ... Nemika , Umut Kurt ... Ferit , Zeliha Berksoy ... Babaanne , Kenan Bal ... Omer Saruhan , Ilker Aksum ... Ismet , Tuncel Kurtiz ... Kamil , Huseyin Avni Danyal ... Kenan , Engin Senkan ... Albay , Emre Erkan ... Numayisci. Σκηνοθεσία Tomris Giritlioglu , Σενάριο Ali Ulvi Hunkar Yilmaz Karakoyunlu (μυθιστόρημα) Etyen Mahcupyan Nilgun Ones Tayfun Pirselimoglu , Χρονολογία παραγωγής 2009 , Χώρα παραγωγής ΤΟΥΡΚΙΑ , Γλώσσα ΤΟΥΡΚΙΚΑ , Διάρκεια 112' , Είδος ταινίας ΔΡΑΜΑ, ΙΣΤΟΡΙΚΗ.
Η σκηνοθέτιδα Η Τομρίς Γκιριτλίογλου γεννήθηκε το 1957 και σπούδασε φιλοσοφία και ΜΜΕ στην Άγκυρα. Άρχισε να εργάζεται στην τηλεόραση ως μεταφράστρια το 1979 και στη συνέχεια σε παραγωγές στο τμήμα Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Προγραμμάτων. Άρχισε να σκηνοθετεί ντοκιμαντέρ και από το 1988 σκηνοθετεί και κάνει παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Η ταινία της The Other Side of Water τιμήθηκε με βραβείο σκηνοθεσίας στα φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης και Άγκυρας και ειδικό βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ της Nantes, το 80th Step προβλήθηκε στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ Βενετίας και τιμήθηκε με βραβείο γυναικείας ερμηνείας στην Κολωνία
Kατά τα Σεπτεμβριανά, τα γεγονότα της 6ης και 7ης Σεπτεμβρίου 1955 στην Κωνσταντινούπολη εναντίον των Ρωμιών, ο συγγραφέας Γιλμάζ Καράκογιουνλου ήταν 19 ετών, φοιτητής. «Ήμουν μάρτυρας των γεγονότων και με επηρέασαν βαθιά. Έγραψα αυτά που είδα…», λέει ο Τούρκος συγγραφέας, ο οποίος διετέλεσε μάλιστα και υπουργός της κυβέρνησης του Μπουλέντ Ετζεβίτ. Εκείνη την ημέρα ο Γιλμάζ Καράκογιουνλου ήταν στην οδό Μεσρουτιγέτ του Πέρα, μπροστά από τα ξενοδοχεία «Μπριστόλ» και «Λόντρα». Άκουσε φασαρία και έτρεξε προς την Ιστικλάλ. Εκεί είδε τις βιαιότητες να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια του και έφριξε. Ψυγεία έπεφταν από τον πέμπτο όροφο. Λεηλασίες στα καταστήματα. Ένας 16χρονος νέος χτυπούσε με ένα ξύλο μια γυναίκα. Σήμερα αυτός ο 16χρονος θα είναι 70 ετών και θέλει να τον ρωτήσει: «Μα δεν ντρέπεσαι;".
Το βιβλίο του ΓΙΛΜΑΖ ΚΑΡΑΚΟΓΙΟΥΝΛΟΥ (ο οποίος στη θέση της ελληνίδας έχει τοποθετήσει μία εβραία) με τίτλο ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ κυκλοφορεί σύντομα από τον Εκδοτικό Οργανισμό Λιβάνη.
Πρωταγωνιστούν: Murat Yildirim ... Behcet , Okan Yalabik ... Suat , Beren Saat ... Elena , Belcim Erdogan ... Nemika , Umut Kurt ... Ferit , Zeliha Berksoy ... Babaanne , Kenan Bal ... Omer Saruhan , Ilker Aksum ... Ismet , Tuncel Kurtiz ... Kamil , Huseyin Avni Danyal ... Kenan , Engin Senkan ... Albay , Emre Erkan ... Numayisci. Σκηνοθεσία Tomris Giritlioglu , Σενάριο Ali Ulvi Hunkar Yilmaz Karakoyunlu (μυθιστόρημα) Etyen Mahcupyan Nilgun Ones Tayfun Pirselimoglu , Χρονολογία παραγωγής 2009 , Χώρα παραγωγής ΤΟΥΡΚΙΑ , Γλώσσα ΤΟΥΡΚΙΚΑ , Διάρκεια 112' , Είδος ταινίας ΔΡΑΜΑ, ΙΣΤΟΡΙΚΗ.
Η σκηνοθέτιδα Η Τομρίς Γκιριτλίογλου γεννήθηκε το 1957 και σπούδασε φιλοσοφία και ΜΜΕ στην Άγκυρα. Άρχισε να εργάζεται στην τηλεόραση ως μεταφράστρια το 1979 και στη συνέχεια σε παραγωγές στο τμήμα Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Προγραμμάτων. Άρχισε να σκηνοθετεί ντοκιμαντέρ και από το 1988 σκηνοθετεί και κάνει παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Η ταινία της The Other Side of Water τιμήθηκε με βραβείο σκηνοθεσίας στα φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης και Άγκυρας και ειδικό βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ της Nantes, το 80th Step προβλήθηκε στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ Βενετίας και τιμήθηκε με βραβείο γυναικείας ερμηνείας στην Κολωνία
Kατά τα Σεπτεμβριανά, τα γεγονότα της 6ης και 7ης Σεπτεμβρίου 1955 στην Κωνσταντινούπολη εναντίον των Ρωμιών, ο συγγραφέας Γιλμάζ Καράκογιουνλου ήταν 19 ετών, φοιτητής. «Ήμουν μάρτυρας των γεγονότων και με επηρέασαν βαθιά. Έγραψα αυτά που είδα…», λέει ο Τούρκος συγγραφέας, ο οποίος διετέλεσε μάλιστα και υπουργός της κυβέρνησης του Μπουλέντ Ετζεβίτ. Εκείνη την ημέρα ο Γιλμάζ Καράκογιουνλου ήταν στην οδό Μεσρουτιγέτ του Πέρα, μπροστά από τα ξενοδοχεία «Μπριστόλ» και «Λόντρα». Άκουσε φασαρία και έτρεξε προς την Ιστικλάλ. Εκεί είδε τις βιαιότητες να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια του και έφριξε. Ψυγεία έπεφταν από τον πέμπτο όροφο. Λεηλασίες στα καταστήματα. Ένας 16χρονος νέος χτυπούσε με ένα ξύλο μια γυναίκα. Σήμερα αυτός ο 16χρονος θα είναι 70 ετών και θέλει να τον ρωτήσει: «Μα δεν ντρέπεσαι;".
Το βιβλίο του ΓΙΛΜΑΖ ΚΑΡΑΚΟΓΙΟΥΝΛΟΥ (ο οποίος στη θέση της ελληνίδας έχει τοποθετήσει μία εβραία) με τίτλο ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ κυκλοφορεί σύντομα από τον Εκδοτικό Οργανισμό Λιβάνη.
Παρότι η ταινία είναι άρτια σκηνοθετικά, με καλούς ηθοποιούς, με σωστό σενάριο, από την αρχή ένιωθα μιά παγωμάρα που δεν μπορούσα να εξηγήσω. Ούτε μια στιγμή δεν ταυτίσθηκα με τον πρωταγωνιστή. Και μου πέρασε από το μυαλό, ότι κάπως έτσι πρέπει να νιώθουν και οι ξένοι, βλέποντας τις δικές μας εμφυλιοπολεμικές ταινίες, που εμάς μπορεί να μας αγγίζουν και να μας συγκινούν, αλλά τους ξένους τους αφήνουν παντελώς αδιάφορους. Παρότι η ταινία είχε μέσα και έναν κομμουνιστή φοιτητή δημοσιογράφο που τον δολοφονούν, παρότι είχε εκτενή αναπαράσταση των διωγμών των Ελλήνων της Πόλης, εγώ παρέμενα παγερά αδιάφορος και αποστασιοποιημένος. Ίσως γιατί ο πρωταγωνιστής δεν ήταν παρά ένα κοινό "καρφί" που λέμε στην Ελλάδα. Δεν ξέρω.
Θα αρκεστώ στις κριτικές των άλλων που ήταν μαζί μου. Ήτανε μια καλή ταινία, βλεπότανε ευχάριστα, αλλά δεν ήταν και τίποτε το εξεζητημένο! Αυτό και εμένα με εκφράζει.
Θα αρκεστώ στις κριτικές των άλλων που ήταν μαζί μου. Ήτανε μια καλή ταινία, βλεπότανε ευχάριστα, αλλά δεν ήταν και τίποτε το εξεζητημένο! Αυτό και εμένα με εκφράζει.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΑΤΟΣ