20 Νοεμβρίου 2009

Παίζουν… ρακέτες με τις συμβάσεις


Οταν λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 οι ταράτσες καθάρισαν από τις γιγαντοαφίσες, κανείς δεν φανταζόταν τι θα επακολουθούσε. Μια βόλτα σε κεντρικούς δρόμους του λεκανοπεδίου αρκεί για να διαπιστώσει κανείς τις χιλιάδες διαφημιστικές πινακίδες που ξεφύτρωσαν.

 Εάν δε αυτή η βόλτα συμπεριλάβει και τους οδικούς άξονες όπως λ. Κηφισίας, Μεσογείων, Κατεχάκη και Βεΐκου, τότε αυτό που αντικρίζει ο πολίτης είναι πράσινοι σιδερένιοι στύλοι τύπου «ρακέτα» και γιγάντια πάνελ (Πίζα) παντού.

  Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των Δήμων Αμαρουσίου και Χαλανδρίου, καθώς η Κηφισίας είναι λόγω της πυκνής κυκλοφορίας της «χρυσωρυχείο» για την υπαίθρια διαφήμιση. Στο Μαρούσι υπάρχουν αυτή τη στιγμή -σύμφωνα με την επίσημη καταμέτρηση του ίδιου του δήμου- 185 παράνομες πινακίδες σε νησίδες και πεζοδρόμια (οι 97 εκ των οποίων στην Κηφισίας) και άλλες 34 σε ταράτσες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, οι εταιρείες υπαίθριας διαφήμισης έχουν ξεπεράσει κάθε όριο (σύμφωνα πάντα με τα επίσημα έγγραφα του δήμου) τοποθετώντας σε μία διασταύρωση (Κηφισίας 65) 21 πινακίδες (Master) και έξω από μεγάλο σούπερ μάρκετ 12 (Master, Affisage. Alma).

 Πώς γίνεται όμως να συμβαίνουν αυτά σε μεγάλους δήμους της Αττικής; Ιδού ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πρακτικής: Στις 20/12/06 η τότε δημοτική αρχή (Τζαννίκος) μέσω της Δημοτικής Επιχείρησης Επικοινωνίας Δήμου Αμαρουσίου (ΔΕΕΔΑ) και η Master Advertising ΑΕΒΕ υπέγραψαν ιδιωτικό συμφωνητικό για τοποθέτηση 50 πινακίδων, ύψους 1.313.219 ευρώ, για 5 χρόνια. Παρότι το συμφωνητικό δεν πέρασε από το δημοτικό συμβούλιο, η νέα δημοτική αρχή (Πατούλης) που κατά καιρούς υποστηρίζει ότι ξηλώνει τις παράνομες πινακίδες αλλά οι εταιρείες τις ξαναβάζουν, διατήρησε τους όρους. Κοινώς, συνέχισε να εισπράττει τα μισθώματα.


Οταν η νυν δημοτική αρχή κατάλαβε τα προβλήματα νομιμότητας του συμφωνητικού, ανέθεσε στο δικηγορικό γραφείο του Ευστάθιου Κουκούτση να βρει μια λύση ώστε να «νομιμοποηθούν» τα ποσά αυτά και να συνεχίσουν να εισπράττονται παρά την «παράνομη» σύμβαση.


Στο έκτακτο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΕΔΑ στις 15 Μαΐου του 2008 κατατέθηκε η επιστολή-γνωμοδότηση του δικηγόρου, η οποία αναφέρει τα εξής: «Εξαιτίας σοβαρών θεμάτων νομιμότητας κ.λπ. του προαναφερόμενου ιδιωτικού συμφωνητικού, η από μηνός Φεβρουαρίου 2007 νέα διοίκηση της ΔΕΕΔΑ το συνολικό ποσό ευρώ 375.000 το οποίο εισέπραξε… Εκ των προαναφερθέντων καθίσταται φανερό ότι κάθε ποσό που εισέπραξε η ΔΕΕΔΑ με αιτία τη χρήση κοινόχρηστων χώρων εντός διοικητικών ορίων του Δήμου Αμαρουσίου θα πρέπει να το αποδώσει στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών – Τμήμα Εσόδων του Δήμου και να εκδοθεί από την τελευταία ισόποσο παρασταστικό σε βάρος του καταβάλλοντος και εν προκειμένω της ανωτέρω εταιρείας «Master Advertising ΑΕΒΕ».


Αυτό κατά τον Εμμανουήλ Σταυρουλάκη -που έχασε το γιο του σε τροχαίο πριν από τρία χρόνια, που κατέληξε πάνω σε μια πινακίδα, και από τότε αφιερώθηκε στον «πόλεμο» κατά των εταιρειών υπαίθριας διαφήμισης αποτελεί ξεκάθαρη συμβουλή για ξέπλυμα παράνομου χρήματος. «Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο κ. Κουκούτσης τούς συμβούλεψε να χωροθετήσουν άλλες (διαφορετικές) θέσεις για τις πινακίδες των οποίων τη χωροθέτηση θα πέρναγαν από δημοτικό συμβούλιο, ώστε να μην έχουν πρόβλημα με την εταιρεία και να συνεχίσουν να εισπράττουν τα υπόλοιπα χρήματα του συμφωνητικού μέχρι το 2010».


Σημειώνεται ότι το 2007, το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης είχε κάνει έφοδο στο Μαρούσι ύστερα από αναφορά υπαλλήλου για το θέμα των παράνομων πινακίδων και η έκθεση που είχε εκπονηθεί ήταν καταπέλτης.


Παρ’ όλ’ αυτά, ο δήμος υποστήριζει με έγγραφη απάντηση στην «Ε» ότι έχει επιβάλει πρόστιμα σχεδόν 13 εκατομμυρίων ευρώ στις εταιρείες που παρανομούν και τους διαφημιζόμενους, κατηγορώντας για «αυθαιρεσίες» και «επί σειρά ετών πράξεις και παραλείψεις της προηγούμενης δημοτικής αρχής». Στην ίδια απάντηση αναφέρεται ότι έχουν αποξηλωθεί 332 διαφημιστικές πινακίδες, πολλές από αυτές μάλιστα για τρίτη ή τέταρτη φορά.


«Τα συμφέροντα είναι τόσο μεγάλα που αν δεν υπάρξει πολιτική βούληση δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Μαζί με το γιο μου έχουν σκοτωθεί σε ταμπέλες άλλοι 25 άνθρωποι…» λέει ο κ. Σταυρουλάκης και προσθέτει: «Πολλές φορές η οικογένεια και οι φίλοι μού είπαν “σταμάτα, έχεις άλλο ένα παιδί”. Δεν θα σταματήσω αν δεν βγουν όλες. Οταν σκοτώθηκε ο γιος μου πήρα το χαρτί από το δήμο Αμαρουσίου ότι η πινακίδα ήταν της Master και ήταν παράνομη. Αν και επαναλαμβάνω ότι, με το ισχύον νομικό πλαίσιο, είναι όλες παράνομες. Καταδικάστηκε ο υπεύθυνος της εταιρείας ονόματι Λιάπης, ο οποίος ήταν 80 χρόνων. Κάτι τέτοιους εμφανίζουν ως υπεύθυνους, για να μην έχουν ουσιαστικές κυρώσεις».


Στο Χαλάνδρι η κατάσταση φαίνεται ότι είναι ακόμα χειρότερη. Σύμφωνα με το Αστυνομικό Τμήμα Χαλανδρίου, τον Ιούνιο του 2008 οι παράνομες πινακίδες στα όρια του δήμου ήταν 171. Σε σχετικό εγγραφο που είχε αποστείλει στο δήμο (29/07/08) με τις διαπιστώσεις και τις βεβαιωμένες παραβάσεις φιγουράρουν τα ονόματα σχεδόν όλων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην υπαίθρια διαφήμιση καθώς και όλοι οι διαφημιζόμενοι εκείνης της περιόδου. Ανάμεσά τους οι μεγαλύτερες πολυεθνικές…


Πάντως, ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη περιοχή, οι επίσημες λίστες είναι περιττές, αφού με το που ξεκινούν τα όρια του Χαλανδρίου στην άνοδο της Κηφισίας στο ύψος της Αγ. Βαρβάρας, οι πινακίδες τύπου «ρακέτας» είναι ατελείωτες. Σε όλο το μήκος της νησίδας που χωρίζει το δρόμο από τον παράδρομο, η νομοθεσία έχει παραβιαστεί κατάφωρα ακόμα και στο πόση απόσταση πρέπει να χωρίζει τη μία πινακίδα από την άλλη. Οσον αφορά δε την Κηφισίας, στο ύψος της πεζογέφυρας του Ολυμπιακού σταδίου, εκεί γίνεται πραγματικό πάρτι αυθαιρεσίας αφού σύμφωνα με όλη την κείμενη νομοθεσία, την οποία επικαλείται και το ΣτΕ (909/2007), όλες αυτές οι πινακίδες έπρεπε να είχαν ξηλωθεί.


Ο δήμαρχος Χαλανδρίου Γρηγόρης Ζαφειρόπουλος υποστηρίζει ότι από το 2008 μέχρι σήμερα έχουν αφαιρεθεί περί τις 90 πινακίδες κυρίως «Πίζα» και ελάχιστες «ρακέτες», ενώ έχει ήδη προγραμματιστεί εργολαβία ύψους 140.000 ευρώ για να συνεχιστεί η διαδικασία. Τα πρόστιμα δε που έχουν επιβληθεί στις εταιρείες που τις τοποθέτησαν ανέρχονται σε 772.381 ευρώ για το ίδιο διάστημα. Βέβαια, λόγω των ενστάσεων αποκλείεται να εισπραχθεί όλο το ποσό.


«Οι εταιρείες αυτές λειτουργούν σε ένα κράτος που δεν είναι σοβαρό. Τους δίνουμε άδεια για πεζοδρόμιο και βάζουν τις πινακίδες σε νησίδες. Ξηλώνουμε 5 και βάζουν 10. Δεν έχουν διακριτικά, παρά μόνο κάτι χρωματιστά αυτοκόλλητα και λένε ότι δεν είναι αυτοί. Πρόκειται για ένα διαρκές κυνηγητό» είπε στην «Ε» ο κ. Ζαφειρόπουλος. «Ξέρουν ότι χρειαζόμαστε δύο μήνες για να βγάλουμε τις εργολαβίες των συνεργείων που θα αφαιρέσουν τις πινακίδες, μαθαίνουν πότε θα τελειώσει η μία και για δύο μήνες που δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γεμίζουν τον τόπο. Στο μεσοδιάστημα από 14 Αυγούστου έως 14 Οκτωβρίου έβαλαν 14.
 
Δεν σας κρύβω ότι είμαι υπέρ της υπαίθριας διαφήμισης αλλά με συγκεκριμένους κανόνες και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο. Είναι πολλά τα έσοδα για μας και τα χρειαζόμαστε, οπότε δεν θα κρυφτώ πίσω από το δάχτυλό μου».


Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2009